Wszystko co chciałbyś wiedzieć o olejach

Wiedza na temat właściwości olejów oraz sposobu ich mieszania może być dla rowerzysty kluczowa z kilku względów. Na przykład pozwala ocenić nam fachowość serwisu do którego się udajemy, jeżeli serwis zajmujący się amortyzacją nie zna się kompletnie na olejach – nie rozumie podstawowych pojęć, nie potrafi powiedzieć jakiego oleju będzie używał, nie potrafi wytłumaczyć dlaczego dany olej do amortyzatorów będzie odpowiedni – nie warto z nim eksperymentować. Wiedza ta jest przydatna również przy samodzielnym serwisie, bo dobór oleju jest fundamentem dobrej pracy amortyzatora.

Warto także zagłębić się w temat zamienników, bo opinie w tej kwestii potrafią być skrajnie różne. Jedni twierdzą, że do amortyzatora można zalać niemal wszystko, łącznie z olejem silnikowym, inni są tak konserwatywni w wyborze, że jedyny olej jaki szanują to oryginał dedykowany przez producenta. Jednak prawda, jak to często bywa, leży po środku.

Właściwości oleju

Aby zdecydować jaki olej jest odpowiedni musimy poznać kilka najważniejszych parametrów. Pierwszym parametrem będzie lepkość kinematyczna. Lepkość, przez wielu mylnie nazywana gęstością, jest charakterystyczną cechą płynów wyrażającą zdolność płynów do przenoszenia naprężeń stycznych. W kontekście olejów interesuje nas przede wszystkim lepkość kinematyczna (dalej zwana po prostu lepkością), której miarą jest współczynnik lepkości kinematycznej. Producenci najczęściej określają lepkość w jednostkach cSt (centistokes), gdzie 1 cm²/s = 1 cSt.

Lepkość oleju, a zdolności ochronne

Im bardziej lepki olej tym lepsze są jego zdolności ochronne, dzieje się tak dlatego, że cząsteczki lepkiego oleju mają większą zdolność do utrzymania filmu olejowego. Im bardziej lepki olej tym cząsteczki oleju lepiej przylegają do siebie zmniejszając tarcie między poszczególnymi elementami w amortyzatorze. Mimo zbawiennego wpływu lepkiego oleju na amortyzator, nie powinniśmy stosować do smarowania najbardziej lepkiego oleju jaki istnieje ponieważ amortyzator zalany takim wynalazkiem może stawiać większy opór w trakcie pracy co może skutkować utratą czułości. Analogicznie nie powinniśmy stosować dużo mniej lepkich olejów niż zaleca producent ponieważ będzie on gorzej smarował amortyzator. Zmiana lepkości dopuszczalna jest w kilku sytuacjach, które zostaną omówione poniżej.

Klasyfikacja SAE

Wstępny podział olejów ze względu na lepkość stanowi klasyfikacja SAE. Jej oznaczenia znajdziemy niemal na każdej butelce oleju do amortyzatora, od najmniej lepkiego 2,5W do bardzo lepkich 20-30W. Czynniki uwzględniane w SAE powodują, że oleje zaklasyfikowane do tej samej grupy mogą dość znacznie różnić się właściwościami i lepkością dlatego SAE jest wystarczająca tylko przy zalewaniu oleju smarującego, natomiast szukając oleju do tłumika powinniśmy kierować się bardziej szczegółówymi parametrami.

Klasyfikacja lepkościowa ISO

O wiele bardziej dokładnym standardem jest klasyfikacja lepkościowa ISO. Ponieważ lepkość nie jest parametrem stałym i jest mocno zależna od temperatury oleju to w standardzie iso prowadzi się dla każdego oleju zapis lepkości w różnych temperaturach. Domyślnie jest to temperatura 40 stopni (cSt@40) ale często określa się również lepkość w 100 stopniach (cSt@100) oraz w temperaturze ujemnej -5 stopni. Taki zapis nie tylko pozwala nam porównać oleje między sobą, ale również ocenić ich właściwości.

Różnice lepkości

Oleje zazwyczaj osiągają od 1 do 200 cSt@40, smary stałe mają większą lepkość 400-1000 cSt@40. Co ważne im lepszy olej tym mniejsza różnica w lepkości spowodowana wzrostem temperatury (im mniejsza różnica lepkości między temperaturą 40 a 100 stopni tym lepiej). Zależność tą zapisuje się za pomocą wskaźnika lepkości (Velocity Index). Im wyższy wskaźnik tym olej mniej reaguje na zmianę temperatury. Oleje smarujące mają Viscosity Index w granicach 100-150, dobrej klasy oleje VI mają powyżej 200, a najlepsze nawet grubo powyżej 300.

Dobór oleju do amortyzatora

Korzystając z klasyfikacji ISO głównym parametrem, który powinniśmy brać pod uwagę przy doborze oleju smarującego oraz oleju do tłumików z otwartą kąpielą olejową (tzw. Open Bath, O/B) jest wskaźnik cSt@40ºC. Należy zapoznać się z lepkością zalecaną przez producenta – czasem jest ona dokładnie podana, czasem tylko “z grubsza” w klasyfikacji SAE – na podstawie tej informacji dobieramy olej o możliwie zbliżonej lepkości. Spis lepkości poszczególnych producentów został zebrany poniżej.

Smarowanie kąpieli olejowej

Do smarowania oraz kąpieli olejowej możemy spokojnie wybrać tańsze oleje (np. Agip fork oil, Motorex fork oil, Bel Ray Fork Oil, Valvoline, Motul fork oil itp.), które smarują i tłumią równie dobrze co oleje lepszej klasy, a przy pracy tego typu nie zużywają się nadmiernie szybko. Teorie o “pienieniu” się oleju w tłumikach otwartych można spokojnie włożyć między bajki. Każdy olej się pieni, ale dla pracy tłumika w otwartej kąpieli nie ma to absolutnie żadnego znaczenia, ponieważ ilość oleju jest tak duża że tłumik i tak jest cały czas w pełni zanurzony.

Oleje w zamkniętych tłumikach

W przypadku oleju stosowanego w zamkniętych tłumikach oraz w tylnych amortyzatorach dodatkowo musimy mieć na względzie również cSt@100ºC lub wskaźnik lepkości (VI). Jeżeli poszukujesz oleju do tłumika zamkniętego (np. Fox RC2, RS Charger) lub do dampera to wybieraj oleje których różnica lepkości w różnych temperaturach jest jak najmniejsza. Oleje z VI powyżej 200 będą odpowiednie, a najlepiej wybierać te powyżej 300 (np. Silkolene RSF, Bel Ray HVI, Motul Shock Oil).

W zamkniętych tłumikach i damperach temperatura mocno się zmienia, dodatkowo olej bardzo mocno pracuje będąc przeciskanym przez mikroskopijne otwory dlatego olej gorszej jakości zużyje się nadmiernie szybko, a w skrajnej sytuacji może powodować nagłą utratę tłumienia powrotu i tłumienia kompresji, ponieważ po rozgrzaniu, pod wpływem rosnącej temperatury jego właściwości będą się zbyt mocno zmieniać.

Stosowanie olejów silnikowych

Jeżeli chodzi o oleje silnikowe to staramy się unikać stosowanie olei nie przeznaczonych do amortyzatorów. Najczęściej nie są one szkodliwe ale ich parametry są nieco inne i bywają mylące np. olej silnikowy 5W40 ma lepkość 75 cSt@40ºC, a więc znacznie wyższą od większości zalecanych olei smarujących. Jeżeli już chcemy gdzieś stosować inny olej to całkiem niezłym zamiennikiem oleju do komór powietrznych jest olej przekładniowy. Ma lepkość podobną do markowych olei (Fox Float Fluid, Rock Shox Redrum), a po testach mogę śmiało stwierdzić, że smaruje i uszczelnia równie dobrze.

Oleje stosowane przez producentów

Aby ułatwić wam poszukiwania poniżej znajdziecie informację na temat olei stosowanych przez producentów rowerowej amortyzacji oraz tabelę z wykazem najpopularniejszych olei dostępnych na rynku polskim wraz ze wszystkimi informacjami na ich temat, które udało mi się zgromadzić (pełna nazwa, lepkość w różnych temperaturach, Viscosity Index oraz typ oleju [mineralny, półsyntetyczny, syntetyczny]). Pamiętaj – Nie zawsze jest sens kupować 5 różnych butelek o różnej lepkości, które będziesz zużywał następne 5 lat, czasami wystarczą dwie dobrze dobrane butelki. Dlatego proponuję zapoznać się dodatkowo z wpisem dotyczącym mieszania olejów

FOX

Olej smarujący oraz do tłumików Open Bath
Fox Green 10Wt 47 cSt@40ºC

Olej smarujący dla modeli z uszczelkami SKF Low Friction
Fox 20Wt Gold 98,90 cSt@40ºC

Olej do tłumików zamkniętych oraz damperów
Amortyzatory produkcja 2015 i starsze: Fox Red 10Wt 47.36 cSt@40ºC

2016 i nowsze:

Fox Red 10Wt 47.36 cSt@40ºC (dampery DPS, Float X oraz starsze dampery DHX2, X2)

LUB

Fox Racing Suspension Fluid 5WT Teflon 15,8 cSt@40ºC (np. wszystkie tłumiki grip)

LUB

Fox R3 5WT 15 cSt@40ºC (tłumiki Fit4, nowsze dampery DHX2, X2, DPX2 itp.)

Uwaga: w amortyzatorzach Foxa po 2015 używane były 3 różne oleje , dlatego lepkość do danego modelu należy potwierdzić sobie na stronie ridefox.com

Rock Shox

Olej do tłumików
Rock Shock 5Wt 16.10 cSt@40ºC (Rebound, TurnKey, Motion Control, Mission Control)
Rock Shock 2,5Wt 10.75 cSt@40ºC (Charger RC, RCT3)

Olej do damperów
Rock Shock 3Wt 14.5 cSt@40ºC (Modele R, XX, RL, RT, RC3)
Rock Shock 7Wt 31.82 cSt@40ºC (RT3, Deluxe wszystkie modele)

Olej smarujący
Rock Shox 15Wt 42,8 cSt@40ºC
Rock Shox 0w30 46,8 cSt@40ºC (zalecany w nowszych modelach np. Pike, Boxxer)

Marzocchi

7,5Wt 26 cSt@40ºC

Elka Stage / MRP

2,5Wt 14 cSt@40ºC

Cane Creek / Ohlins

2,5Wt Ohlins High demand shock fluid 11 cSt@40ºC

Suntour

Olej do tłumika
Do 2009 11 cSt@40ºC
2010-2013 10Wt Oil
2013-2017 2,5Wt Oil
Niestety Suntour nie udostępnia dokładnej specyfikacji oleju

Olej smarujący
Oryginalnie Suntoury smarowane są smarem stałym ale amortyzator odwdzięczy Ci się czulszą pracą jeżeli zalejesz go olejem 15-20Wt.

Manitou

Olej do tłumika
7,5Wt 35,9 cSt@40ºC

Olej smarujący
Każdy 15-20W

Bos

15,6 cSt@40ºC

Oleje do amortyzatorów na polskim rynku

Oleje otrzymały kategorię “Fork Oil” gdy ich Viscosity index był niższy niż 200, oleje z wyższym VI zostały zaliczone do kategorii “shock oil”. Kategorie są tylko umowne – do zamkniętych tłumików i damperów najlepiej stosować oleje powyżej 300 VI, oleje poniżej 200 VI będą nadmiernie szybko ulegać zużyciu, mogą też zbyt mocno zmieniać właściwości przy wzroście temperatury co będzie skutkować utratą tłumienia. Do smarowania oraz do tłumików otwartych lub półotwartych stosujemy olej wedle uznania, wysoki współczynnik VI nie jest konieczny. Nie znaczy to, że nie możemy smarować amortyzatora olejem z wysokim VI (kto bogatemu zabroni? :)), albo że po zalaniu słabszego oleju tłumik zostanie uszkodzony.

Tabelę można sortować klikając w odpowiednią kolumnę u góry.


Tabela

Nazwa Kategoria   cSt @ 40C cSt @ 100C Viscosity Index Typ                      
Agip Fork Oil 2,5W Fork Oil 018.5 4.36 152 Semi Synthetic
Agip Fork Oil 5W Fork Oil 022 5,2 175 Semi Synthetic
Agip Fork Oil 10W Fork Oil 045 8.3 164 Semi Synthetic
Agip Fork Oil 15W Fork Oil 069 11.5 162 Semi Synthetic
Agip Fork Oil 20W Fork Oil 104 15.03 155 Semi Synthetic
Bel-Ray Fork Oil 5 W Fork Oil 017.1 4.10 146 Mineral
Bel-Ray Fork Oil 7 W Fork Oil 029 5.20 110 Mineral
Bel-Ray Fork Oil 10 W Fork Oil 033 5.90 123 Mineral
Bel-Ray Fork Oil 15 W Fork Oil 053 7.50 103 Mineral
Bel-Ray Fork Oil 20 W Fork Oil 073.5 9.50 106 Mineral
Bel-Ray Fork Oil 30 W Fork Oil 105 12.00 104 Mineral
Bel-Ray HVI 3wt Shock Oil 011 3.85 296 Synthetic
Bel-Ray HVI 5wt Shock Oil 019.5 6.66 300 Synthetic
Bel-Ray HVI 10wt Shock Oil 033.5 10.00 306 Synthetic
Bel-Ray HVI 15wt Shock Oil 049 13.90 297 Synthetic
Castrol Fork Oil 10 Fork Oil 015 3,8 150 Mineral
Castrol Fork Oil 15 Fork Oil 046 8,2 153 Mineral
Castrol Fork Oil 20 Fork Oil 068 10,8 150 Mineral
Castrol Synthetic Fork Oil 2,5 Fork Oil 016,5 4,5 150 Synthetic
Castrol Synthetic Fork Oil 5 Fork Oil 028,1 5,7 150 Synthetic
Castrol Synthetic Fork Oil 10 Fork Oil 042 7,5 150 Synthetic
ELF Moto Fork Oil Syn 2.5 W Fork Oil 018 4.00 121 Synthetic
ELF Moto Fork Oil Syn 5 W Fork Oil 023.3 4.80 130 Synthetic
ELF Moto Fork Oil Syn 10 W Fork Oil 045.4 7.60 135 Synthetic
Motorex Racing Fork Oil 2.5 Fork Oil 015.1 4.20 222 Mineral
Motorex Racing Fork Oil 5.0 Fork Oil 022.6 5.60 209 Mineral
Motorex Racing Fork Oil 7.5 Fork Oil 035.9 7.7 206 Mineral
Motorex Racing Fork Oil 10 Fork Oil 052,5 9.9 200 Mineral
Motorex Racing Fork Oil 15 Fork Oil 069,8 16,8 180 Mineral
Motul Factory Line – very light Fork Oil 015 3.50 112 Synthetic
Motul Factory Line – light Fork Oil 018 4.00 121 Synthetic
Motul Factory Line – light/medium Fork Oil 024 4.90 131 Synthetic
Motul Factory Line – medium Fork Oil 036 6.40 130 Synthetic
Motul Fork Oil Expert – light 5W Fork Oil 017.9 3.90 112 Semi Synthetic
Motul Fork Oil Expert – medium 10W Fork Oil 035.9 6.00 112 Semi Synthetic
Motul Fork Oil Expert – medium/heavy 15W Fork Oil 057.1 8.30 116 Semi Synthetic
Motul Fork Oil Expert – heavy 20W Fork Oil 077.9 10.10 111 Semi Synthetic
Motul Shock Oil Factory Line Shock Oil 016.3 6.20 400 Semi Synthetic
Ohlins # 2,5 Shock Oil 015 Synthetic
Ohlins #5 Shock Oil 023 Synthetic
Ohlins #10 Shock Oil 040 Synthetic
Ohlins #20 Shock Oil 090 Synthetic
Ohlins High demand shock fluid Shock Oil 011
Ohlins Shock absorber fluid Shock Oil 028 Synthetic
Ohlins Suspension fluid Shock Oil 019 Synthetic
Silkolene Fork Oil light 5 Fork Oil 022.3 4.40 106 Mineral
Silkolene Fork Oil Medium10 Fork Oil 034.9 7,05 169 Mineral
Silkolene Fork Oil Intermediate 15 Fork Oil 048.45 8.50 153 Mineral
Silkolene Fork Oil Heavy 20 Fork Oil 067.7 8.75 101 Mineral
Silkolene Fork Oil Extra Heavy 30 Fork Oil 105 11.64 101 Mineral
Silkolene RSF 2.5wt Shock Oil 013.6 5.80 464 Semi Synthetic
Silkolene RSF 5wt Shock Oil 026.7 9.50 372 Semi Synthetic
Silkolene RSF 7.5wt Shock Oil 037.19 11.50 322 Semi Synthetic
Silkolene RSF 10wt Shock Oil 047.36 13.70 303 Semi Synthetic
Silkolene RSF 15wt Shock Oil 092.95 19.50 235 Semi Synthetic
Torco Racing 5 (Rock Shox 2,5W) Shock Oil 010.75 4.00 325 Semi Synthetic
Torco Racing 7 (Rock Shox 5W) Shock Oil 016.1 5.05 285 Semi Synthetic
Torco Racing 10 Shock Oil 019.9 5.70 260 Semi Synthetic
Torco Racing 15 Shock Oil 033 8.40 240 Semi Synthetic
Torco Racing 20 (Rock Shox 15W) Shock Oil 043.9 10.40 250 Semi Synthetic
Torco Racing Light (Rock Shox 3W) Shock Oil 014.5 4.70 300 Synthetic
Torco Racing Medium (Rock Shox 7W) Shock Oil 031.82 9.57 300 Synthetic
Valvoline 5W Shock Oil 016 5,6 339
Valvoline 10W Shock Oil 032 7,3 204
Valvoline 15W Shock Oil 046 10,4 225

50 przemyśleń nt. „Wszystko co chciałbyś wiedzieć o olejach


  1. “Ma lepkość podobną do markowych olei (Fox Float Fluid, Rock Shox Redrum),…”
    słynny Redrum to mieszanka Torco MPZ Assembly Lube z Olejem Torco RFF i ma 50cSt@40. MPZ ma 117cSt@40 i temp. tężenia -10’C, dlatego sam się nie nadaje, oleje Torco RFF mają Pourpoint na przy -50 ‘C , dlatego w/w mieszanka nadaje się do pracy zimą, a MPZ ma dodatki, których zwykłe oleje nie zawierają i znacząco wzbogacają ten specyfik. Tajemnicą jest tylko proporcja MPZ do oleju , ale nawet domowy alchemik powinien sobie poradzić 😉 Ja nie lubię być nabijany w butelkę przez FOXa i RS-ka, gąbeczki od dawna nasączam Motorexem (zalewam resztę też) a do smarowania stałym smarem używam Silckoleum (czyli Sram Butter). Przy okazji – świetny blog – POZDRAWIAM!


      1. Wszystko jest w artykule :).
        Rock Shock 3Wt ma lepkość 14.5 cSt@40ºC, najbliższy będzie więc Motorex Racing Oil 2,5W z lepkością 15 cSt@40ºC


  2. Fonika, chce sprawdzic i uzupełnić olej do smarowania w fabrycznie nowym Revelationie. Mam gdzieś butlę Juice lubes 10w, nada się to zamiast dedykowanego 0w30? Tłumika nie ruszam.


  3. Trzebaby dodać, że często współczynnik lepkości, nie idzie w parze z dobrą smarownością, co znaczy że rsf pro nie koniecznie będzie dobry dla otwartych kąpieli i może przycinać.


    1. Zgadzam się w 100% bos idylle fcv na sikolenie rsf dramatycznie działał mega się przycinal. Po zalaniu motula jak ręka odjal.


  4. Jaki olej do amortyzatora RST SUPER STORM 160mm, mógłby być np.mize ten Castrol Fork Oil 15??


    1. Zależy czy do dolnych goleni czy do tłumika :). Do smarowania jak najbardziej będzie ok.


  5. A ktoś wie jaki olej ( lepkość ) jest w damperach BOS-a, głównie chodzi mi o BOS Void ?


    1. Do wszystkich tłumików bosa stosowane są oleje o małej lepkości, coś w okolicy 13-16cst będzie ok 🙂


  6. Motorex Racing Fork Oil 2.5 będzie dobrym zamiennikiem dla RS 5Wt,
    w stosunku cena jakość?


  7. Witam,
    jaki olej polecicie do Marzocchi Dirt Jumper 2?
    Dodam, że amortyzator jest wykorzystywany w CC i turystyce.

    Pozdrawiam Przemek


  8. Cześć,
    ktoś się orientuje jaki olej do headshoka fatty ultra dr.
    Napisali tylko “DAMPER OIL WT 5W”
    Nie wiem czy brać mineralny czy semi, czy też syntetyczny.
    Pomożecie…?


  9. Witam, co się stanie gdy do foxa 32 z uszczelkami wleje zalecany olej 10W Foxa? Dlaczego musi być 20W?


      1. Nic się nie stanie, po prostu taki olej gorzej pracuje na ścinanie tj. zapewnia mniejszą ochronę części. Jeżeli będziesz dbał i często serwisował amortyzator to nie będzie to miało wpływu na stan amortyzatora i uszczelek.


  10. Jak temperatura wpływa na lepkość oleju, czy w niższych temperaturach olej będzie miał mniejszą lepkość?


    1. W niższych temperaturach olej będzie miał większą lepkość, w wyższych – mniejszą. 🙂


      1. Daradzisz mi co wlać do boxxera rc 2014 żeby jego praca była płynniejsza? Obecnie mam 15wt od rock shoxa w dolnych, a kurzowe posmarowane military grease i amortyzator stawia opór na mniejsztch nierównoościach.


  11. Ile mogę wlać oleju w lagi dolne Sr Suntour Axon podniesiony do 120mm aby nie było problemu z tłumikiem? Spotkałem się z opinią że nadmiar może być problemem .


    1. ok. 15-20ml jest w porządku, uszczelnienie w tłumiku tak czy siak jest kiepskie i warto dołożyc podkładkę żeby uszczelka mniej latała.


  12. Mam fox 32 sc perf. elite z 2018
    Nigdzie nie moge znalezc zadnej tabelki jakiego oleju i ile uzyc do smarowqnia dolnych goleni?
    Mam motorexa 15w nada sie,czy lepiej kupic tego foxa 20w gold?
    Ile lac do goleni?


    1. Możesz spokojnie użyć motorexa.
      Obserwuj czy nie pojawiają się u Ciebie przetarcia na czarnej anodzie – w foxach to bardzo częste.


  13. Siemka, powiecie jaki olej lać do ruxa rc2 2014? I ewentualnie ile. Do smarowania goleni.


    1. Cokolwiek 15-30W będzie ok, od strony komory spokojnie 30ml można nalac, od strony tłumika z 15ml bo lubi sobie zaciągnąc oleju z dołu jak jest dużo.


  14. Nie widzę jaki zamiennik mogę dać do RS Pike gdzie potrzebny jest Rock Shox 0w30 46,8 cSt@40ºC. Możecie mi doradzić?


    1. Wystarczy dobrać jakikolwiek olej o podobnej lepkości, ale można też zalać coś bardziej lepkiego – każdy fork oil 15-20W będzie ok.


  15. A jak to wygląda ze smarami?
    Są takie cuda jak slickhoney czy slikolene, które przypominaja raczej wazelinę techniczną i kosztują krocie. A gdyby zastąpić je czymś innym?
    Np typu redrubber castrola czy millersa albo pro rg2 od fuchs.
    Jest coś konkretnego do polecenia? Chodzi o wszelki kontakt z gumą.


    1. To, że coś przypomina wazeline to nie znaczy, że nią jest :).
      Pro rg2 można spokojnie stosować, castrola nie próbowałam ale raczej nie mam o tym producencie dobrego zdania. Należy po prostu wystrzegać się smarów, które mogą w jakikolwiek sposób wchodzić w reakcję z gumą czyli taką wazeline techniczną też można użyć.
      Lepsze smary dłużej trzymają się na uszczelkach i zapewniają lepszą ochronę i poślizg.


      1. Jasne, że nie musi 😉
        Dzięki za pomoc. Stoję przed kupnem, a na dobrą sprawę albo nie potrafię albo nie wszyscy udostępniają karty techniczne swoich produktów. Produkty typowo rowerowe też do mnie nie przemawiają. Moja świadomość w jakiś sposób podpowiada mi, że taki sam produkt na pewno ktoś już produkuje. Traktując rowery jako hobby ceny są windowane do chorych wysokości. Zupełnie jak ze specjalnymi żarówkami dla akwariów. Jeżeli mogę kupić coś kilka razy taniej i jest tym samym produktem, tak samo działającym i może produkowanym przez tego samego producenta to po co przepłacać?
        Pozdrawiam.


        1. Częściowo masz rację, bo przepłacamy za wiele środków które tak naprawdę pochodzą z przemysłu lub motoryzacji.
          Sęk w tym, że można odnaleźć te oryginalne smary, ale da się je kupić tylko w dużej ilości (opakowania 1kg i więcej) i wcale nie są takie tanie (200-300zł/kg i więcej), więc jednak dla większości użytkowników lepiej jest trochę “przepłacić”, a nie bawić się w odsprzedawanie dużych ilości i przekonywanie innych że to to samo. 🙂
          Można też szukać producentów alternatywnych ale to też nie jest takie proste bo takich smarów nie kupuje się w sklepie. Trzeba dogadać się z dystrybutorem, a większość po prostu oleje klienta który będzie mu truł tyłek przez tydzień żeby kupić 400g smaru :D.
          Możesz zakupić np. nils atomic rh, my go stosujemy do smarowania o-ringów i komór powietrznych, ale można go z powodzeniem stosować na uszczelki kurzowe, do łożysk i generalnie “do wszystkiego” :).


  16. Witam. W karcie serwisowej do manitou machette zalecają Olej do tłumika maxima 5wt który ma 15,9 cSt@40ºC. Jak to się ma do zalecanego przez was oleju do manitou 7,5wt 35,9 cSt@40ºC ??


    1. To kwestia aktualizacji – w starszych manitou stosowany był inny olej.
      Zawsze sprawdzaj specyfikacje producenta i dobieraj olej wg. karty olejów producenta.
      Oleje stosowane w amortyzatorach ciągle się zmieniają więc warto sprawdzać :).


  17. Hey jaki zamiennik mogę dać do dampera RS super delux, który się smaruje maxima 15w-50?


    1. Jakikolwiek olej do amortyzatorów o jak największej lepkości, najlepiej koło 100cst w 40 stopniach.


    1. Valvoline będzie miał niemal identyczną lepkośc co oryginał, bel ray będzie mniej lepki – na zimę ok, ale latem może brakować trochę tłumienia, szczególnie jak ktoś jest cięższy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*