Najczęstsze awarie w sztycach regulowanych

Spis najbardziej popularnych awarii w sztycach regulowanych oraz jak je rozwiązać.

Problem: Sztyca ugina się pod naciskiem, ma tzw. „sag”, zachowuje się jak sztyca amotryzowana.

Przyczyna: Problem leży w zapowietrzeniu układu wewnątrz sztycy. W sztycach hydrulicznych, które stanowią zdecydowaną większość sztyc regulowanych za wysuwanie i wsuwanie sztycy odpowiedzialny jest układ hydrauliczny w którym olej oddzielony jest od powietrza tłoczkiem ifp. Jeżeli w jakiś sposób powietrze przedostanie się do oleju np. przy zużyciu uszczelek, stwardnieniu uszczelek w niskiej temperaturze, w wyniku zużycia oleju, który wydzieli gaz, to sztyca przestanie być sztywna i zacznie uginać się pod naciskiem. Im więcej się ugina tym mocniej zapowietrzony układ.
Rozwiązanie: Należy przeprowadzić pełen serwis sztycy z wymianą oleju i uszczelek w tłumiku włącznie.
UWAGA: Sag powoduje większe zużywanie elementów eksploatacyjnych takich jak np. ślizgi. Jeżeli chcesz zachować sztycę w dobrej kondycji serwisuj sztycę regularnie 1-2 razy w roku nie czekając na pojawienie się sagu, a w przypadku zapowietrzenia zaprzestań korzystania ze sztycy. Warto też ograniczyć jazdę w minusowych temperaturach ponieważ zimno powoduje twardnienie uszczelek, które z kolei szybciej się zużywają, gorzej uszczelniają i wycierają gniazda (im bardziej zniszczone gniazda na uszczelki tym mniej szczelna sztyca, która szybciej się zapowietrza). Nie należy także ciągnąć sztycy za siodełko w momencie gdy sztyca jest wsunięta – może to również spowodować zapowietrzenie sztycy!


Ślizgi uszkodzone w wyniku jazdy na sagu
 

Problem: Sztyca nie blokuje się w żadnej pozycji.

Przyczyna: Przyczyną jest stan w którym zawór w układzie hydraulicznym pozostaje otwarty mimo zwolnienia manetki. Dzieje się tak gdy linka jest zbyt mocno naciągnięta (lev i inne sztyce na linke) lub ciśnienie w układzie manetki jest zbyt wysokie (reverb).
Rozwiązanie: W przypadku sztycy w której manetka jest na linkę należy skontrolować jej prowadzenie i w razie konieczności poprawić tak aby w trakcie pracy nie była napinana i nie zaginała się nadmiernie.  Nie powinniśmy również przypinać linki do elementów ruchomych takich jak link, damper. Jeżeli problem nie ustępuje należy zmniejszyć naciąg linki, w niektórych sztycach można to zrobić zdalnie z manetki. W innych przypadkach trzeba po prostu odkręcić linkę przy jarzmie i jeszcze raz ją zamocować nieco lżej. Gdy to nie pomoże należy wymienić linkę i pancerz na nowe. Opór stawiany przez zużyte i zabrudzone części może powodować, że linka nie cofa się dostatecznie. Zdarzają się również sytuacje gdy zawór blokuje się np. przez brud. W takim przypadku trzeba rozebrać zawór i wyczyścić go. Jeżeli mamy sztyce z manetką hydrauliczną czyli RS reverb,  należy skorzystać z pokrętła na manetce. Przekręcamy je stopniowo w lewo na „-„ do momentu aż zacznie się blokować. Jeżeli pokrętło jest odkręcone a sztyca nadal się nie blokuje to należy upuścić nieco płynu z manetki – wystarczy odkręcić śrubę przy manetce i pozwolić kropli oleju wydostać się z układu, ciśnienie powinno się zmniejszyć, a sztyca powinna zacząć się blokować.
Mity: Często przy takiej awarii jesteśmy odsyłani na pełen serwis sztycy, który w tym przypadku nie jest konieczny.

Problem: Sztyca jest zablokowana i nie da się jej ugiąć/wysunąć lub wysuwa się bardzo wolno.

Przyczyna:Sztyca blokuje się gdy zawór w tłumiku nie otwiera się, co jest spowodowane zbyt słabym naciągiem linki (sztyce z manetką na linkę) lub zbyt niskim ciśnieniem w przewodzie manetki hydraulicznej (reverb).
Rozwiązanie:W przypadku sztycy sterowanej stalową linką należy zwiększyć jej naciąg na manetce lub manualnie w miejscu mocowania linki do sztycy. W reverbie należy odpowietrzyć manetkę dedykowanym zestawem i olejem do amortyzatorów 2,5W. Oficjalny filmik sram’a dotyczący odpowietrzania manetki znajdziemy np. na youtubie wpisując frazę „rock shox reverb remote system bleed”. Jeżeli nic nie pomaga należy sprawdzić poziom ciśnienia w sztycy, jeżeli jest zbliżony do prawidłowego należy skonsultować się z serwisem ponieważ sztyca może mieć problemy z wysunięciem np. przy mocnym zabrudzeniu lub gdy część robocza wygnie się w trakcie jazdy. Jeżeli chodzi o spowolnienie wysuwania się sztycy przy niskich temperaturach jest zjawisko normalne, spowodowane zwiększeniem lepkości oleju. Niektóre modele reverba (szczególnie starsze stealthy) z tego powodu kompletnie blokują się na zimnie, ponieważ mają szczególnie mały zawór. Jest na to sposób – należy zwiększyć ilość oleju w układzie manetki. Aby to zrobić przed odpowietrzeniem należy spuścić powietrze ze sztycy. Po odpowietrzeniu układu pompujemy sztycę na 250psi i dopiero wtedy testujemy. Jeżeli sztyca nie blokuje się to oleju jest za dużo i musimy go trochę upuścić.
Mity:Często przy takiej awarii jesteśmy odsyłani na pełen serwis sztycy, który w tym przypadku nie jest konieczny.
UWAGA:Nie należy siłą wyciągać lub wciskać sztycy.


Wygięty shaft sztycy RS Reverb
 

Problem: Sztyca ma luz góra-dół.

Przyczyna: Najczęstszym powodem występowania takiego luzu jest budowa sztycy. Niektóre sztyce mają shaft od tłumika mocowany w gnieździe np. za pomocą pierścienia segera, na którym to pierścieniu może występować luz 1-2mm. Nie należy się tym martwić ponieważ nie jest to niepożądane zjawisko i nie przeszkadza w jeździe.
UWAGA: Jeżeli luz jest większy upewnij się, że nie mylisz luzu z sagiem opisanym kilka problemów wyżej.

Problem: Sztyca ma luz na boki.

Przyczyna: Za luz na boki odpowiadają prowadnice. Większość sztyc posiada niewielkie luzy na boki nawet od nowości, nie należy demonizować tego zjawiska ponieważ nawet przy wymianie prowadnic na nowe luz szybko wróci. Powinniśmy się nim interesować dopiero w momencie gdy przeszkadza nam on znacząco w jeździe.
Rozwiązanie: Wymiana prowadnic na nowe.
UWAGA: W sztycach kind shock’a za kasowanie luzu odpowiada także łożysko, jeżeli sztyca ma duży luz warto sprawdzić w jakim jest stanie, ponieważ luzy pojawiają się gdy łożysko przestaje działać np. z powodu brudu.

Problem: Sztyca ma luz przód-tył.

Przyczyna: Wszystkie sztyce aby działać muszą posiadać ślizg. Niestety są one gorszej i lepszej jakości przez co w różnym tempie ulegają zużyciu, im rzadziej serwisujemy sztycę tym większa szansa na zniszczenie ślizgów ponieważ brud oraz jazda na sagu powoduje ich szybsze zużycie. Im bardziej zużyty ślizg tym większy luz przód-tył.
Rozwiązanie: Wymiana ślizgu na nowy. W przypadku sztyc reverb warto zgłosić się do nas na wymianę ślizgów na wersję polimerową która jest tańsza od oryginałów i znacznie bardziej trwała.
Mity: Wiele osób na forach powie wam, że luzy są normalne. Jednak znając budowę sztycy należy rozgraniczyć poszczególne luzy. Luz przód-tył nie powinien występować lub powinien być naprawdę minimalny.
UWAGA: Jazda na uszkodzonym ślizgu może spowodować powstawanie rys a nawet wytarcie górnej lagi sztycy co w przyszłości może skutkować stałym dużym luzem przód-tył, nawet po wymianie ślizgu na nowy.

Problem: Na ladze pojawiają się wytarcia/rysy

Przyczyna: Zbyt długo przeciągany interwał serwisowy. Uszkodzenia lagi powstają albo w wyniku zabrudzeń wewnątrz sztycy, lub z powodu uszkodzenia ślizgu.
Rozwiązanie: Regularny serwis sztycy z dokładnym sprawdzeniem stanu poszczególnych części. Należy pamiętać, że uszczelki kurzowe w sztycach regulowanych nie są tak szczelne jak uszczelki w amortyzatorach dlatego woda i brud dość łatwo przedostają się do wewnątrz. Ma to znaczenie szczególnie w sztycach Kind Shock’a gdzie łożysko odpowiadające za brak luzu przy braku smarowania błyskawicznie rysuje goleń.


Porysowana sztyca Kind Shock’a
 

Jeżeli doświadczyłeś jakiejś awarii i chciałbyś aby została tutaj opisana wraz z rozwiązaniem problemu, napisz wiadomość na: wichuworkshop@gmail.com lub opisz problem w komentarzu

34 przemyślenia nt. „Najczęstsze awarie w sztycach regulowanych


  1. […] Spokojnie, to tylko awaria… I spokojnie, bo typowa, każdemu, kto ma sztycę Reverb może się to przydarzyć na mrozie. A rower był przeze mnie testowany w warunkach zimowych i zwykle na mniejszym lub większym mrozie. Sztyca po kilku godzinach jazdy w ujemnej temperaturze zaczynała odmawiać współpracy. Raz zablokowała się i nie mogłam jej opuścić, innym razem po opuszczeniu nie chciała się podnieść. Gdy rower odtajał w dodatniej temperaturze, problem ustępował i mechanizm działał normalnie, jednak po jakimś czasie sztyca przestała działać zupełnie, pozostając ciągle w opuszczonej pozycji. Rozwiązanie problemu znalazłam w zaprzyjaźnionym serwisie rowerowym Wichuworkshop. Doprowadzenie sztycy do właściwego stanu zajęło dosłownie kilka minut. Na stronie internetowej tego serwisu znajduje się dokładny opis problemu: „Jeżeli chodzi o spowolnienie wysuwania się sztycy przy niskich temperaturach jest to zjawisko normalne, spowodowane zwiększeniem lepkości oleju. Niektóre modele reverba (szczególnie starsze stealthy) z tego powodu kompletnie blokują się na zimnie, ponieważ mają szczególnie mały zawór. Jest na to sposób – należy zwiększyć ciśnienie w układzie manetki. Aby to zrobić przed odpowietrzeniem należy spuścić powietrze ze sztycy. Po odpowietrzeniu układu pompujemy sztycę na 250psi i dopiero wtedy testujemy. Jeżeli sztyca nie blokuje się to oleju jest za dużo i musimy go trochę upuścić. Mity:Często przy takiej awarii jesteśmy odsyłani na pełen serwis sztycy, który w tym przypadku nie jest konieczny. UWAGA:Nie należy siłą wyciągać lub wciskać sztycy.” Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj. […]


    1. Witam
      Jestem z Radomia i u nas nie mam gdzie zrobic przegladu sztycy czy znacie jakis serwis ktory mi to zrobi?pozdrawiam


      1. Chętnie bym pomogła ale niestety nie kojarzę żadnego serwisu z Radomia, który by się tego podejmował.


  2. Hej . Mam sztycę KS I950 R która się zablokowała ( wystaje tylko na jakieś 5 cm ) – nie idzie w dół ani w góre . Dodam że linka została odpięta , a więc nie chodzi tu o regulację samej linki . Czy przyczyną to może być zacięty zaworek ? Pozdrawiam .


    1. W KS’ach problemem zazwyczaj jest łożysko, które jest w sztycy zamiast ślizgu. Gdy sztyca długo nie ma serwisu łożysko rdzewieje i blokuje się co uniemożliwia sztycy wysunięcie.


  3. Pytanie. Mam reverba i podczas jazdy dołączył się przewód od manetki. Nacisnąlem bo nie patrzac chciałem podnieść siodełko. Podłączyłem przewód sztyca ‚zassysa’ część ktora się wysuwa a w manetce myślę ze powietrze i za mało płynu. System nie działa a szytyca tak jak mówię jakby zasysala


  4. Czesc,
    mam LEV DXa, ktory dziala generalnie ok, ale ostatnio zaobserwowalem, ze podczas zjazdow, na max wsunietej sztycy i przy mocnym telepaniu sztyca sama powoli sie wysuwa, tak ze np po 2km zjazdu jest wysunieta o np 1/3 dlugosci. CO moze byc problemem? Nie dzieje sie tak za kazdym razem, ale dosc czesto.
    z gory dzieki za info i jakas podpowiedz!


  5. Witam mam problem z moją sztycą ks. Kupiłem używany rower (miał rok) z tą sztycą. Nie ukrywam, nie raz podniosłem rower za sztyce przez przyzwyczajenie i sztyca szła do góry i wracała. Natomiast teraz gdy wysuwam sztyce np. do połowy, ona spowalnia i powoli dalej się wysuwa. Gdy jest na najniższym możliwym położeniu idzie do góry ale trochę wolniej. Co może być problemem?
    Ps jak jest temperatura ujemna efekt się nasila.


    1. Prawdopodobnie część ciśnienia przeszła do oleju przez co sztyca nie ma wystarczającego ciśnienia żeby się wysunąć. Konieczny serwis.


  6. Witam,
    zakupiłem okazyjnie powystawową (nieużywaną o nieznanym stanie technicznym) sztycę XLC SP-T06 o skoku 12 cm. Sztyca wciska się ciężko, przy bardzo mocnym naciśnięciu wciska się od 6 do 9 cm i nie da się wcisnąć dalej. Wysuwa się bez problemu na 12 cm. W jaki sposób można to naprawić? Czy pomoże przeserwisowanie, czy trzeba coś wymienić?
    Z góry dziękuję za pomoc


    1. W tanich sztycach tego typu tłumik jest nierozbieralny (zaciskany lub zaprasowany na stałe) nie ma więc możliwości w jego ingerencję. Jeżeli po rozbiórce i sprawdzeniu tłumika okaże się że on jest winowajcą to nie pozostaje nic innego jak wymienić tłumik na nowy.
      Sprawdź naciąg linki (może być zbyt słabo naciągnięta i zawór się słabo otwiera) oraz zobacz czy taki sam problem jest poza rowerem (może zbyt mocno zaciskasz zacisk od sztycy).
      Pozdrawiam 🙂


  7. Witam
    Czy w sztycy KS Lev można zastosować linkę sterujacą, tą od manetki, zamiast oryginalnej z tworzywa i włókna, zwykłą stalową od przerzutek? Nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi na to pytanie. Z góry dzięki:-)


    1. Jeżeli chodzi o linkę wewnątrz sztycy to musi być oryginalna, próbowaliśmy innych ale powodowały przycinanie się sztycy – jak nie od razu to po niedługim czasie.
      Linka od sztycy do manetki standardowo jest przerzutkowa.


  8. Hej mam sztyce ks lev 272, po postoju ok miesiąca nie chce się opuścić – na manetce czuć wyraźny opór; po poluzowaniu linki okazuje się że ona chodzi bez problemu w przewodzie, „haczyk” który linka łapie aby otworzyć zawór nie chce puścić – przy mocniejszym naciśnięciu manetki Li ka spada z haczyka i otwiera „komorę”. Co może być przyczyną?


  9. Witam. Czy wiecie może gdzie w Poznaniu lub w okolicach można przesrwisować Kind Shocka? mam nową ale chcę ją co kilka m-cy serwisować


    1. Hej, akurat jeżeli chodzi o Poznań to cięzko mi doradzić, bo nie znam tam żadnego serwisu który zajmuje się sztycami.


  10. Jaka sztyca jest łatwo demontowalna?
    Transportuję rower wewnątrz auta i rower ze sztycą mi się nie mieści. Szukam sztycy regulowanej (ze zdalnym sterowaniem) , która będzie łatwo demontowalna.
    Wyobrażałem sobie, że sztyca mogła by być sterowana mechanicznie a linka wyczepiana w prosty sposób. Niestety XLC, KS , Giant mają skomplikowany sposób mocowania linki do dźwigni (np , Giant wymaga odkręcania mocowania siodełka). Czy możecie polecić jakiś model dla rozmiaru 30,9 . Pozdrawiam


        1. Ks Lev ma takie wypięcie, że nie potrzeba żadnych narzędzi – trzeba tylko wyciągnąć baryłkę z linką z uchwytu.


          1. FOX Transfer też. Wystarczy placami, mocowanie przekręcić i manetkę przytrzymać.


  11. Witam!
    Mam pytanie sztyca pod ciężarem wsuwa się gdy podnoszę się (staje na pedałach) sztyca idzie do góry działa jak sprężyna (na takiej zasadzie) nie wiem co mam z nią teraz zrobić?


  12. Witam
    Czy jest możliwość skrócenia skoku sztycy regulowanej? Tak aby skrócić o 15 mm w skoku 150 mm. Czy macie takie części aby skrócić skok. Średnica 31.6, marka-nie pamiętam , jeszcze nie kupiłem sztycy 🙂 Po prostu chciałbym zamontować taką 150 mm w rowerze MTB i żeby się chowała maksymalnie w dół , jednak jest za długa o jakieś te 15 mm.


    1. Wszystko zależy od sztycy, ich budowa dość znacznie potrafi się różnić. Łatwiejsze jest ograniczenie skoku (sztyca nie chowa się do końca) niż jego skrócenie (sztyca nie wysuwa się na pełną wysokość).
      Zdarzało mi się robić obie te rzeczy w levach i reverbach aczkolwiek druga opcja była dość pracochłonna ponieważ trzeba specjalnie dorabiać czterokątną tulejkę pod wymiar :).


  13. Witam. Czy mieliście styczność ze sztycami TranzX YSP22? Wiem, że jest to sztyca z niższej półki ale zastanawiam się czy w razie czego jest ona naprawialna. Dzięki i pozdrawiam.


    1. Tranz-x to sztyca na zamkniętym, nierozbieralnym kartridżu. W razie awarii wymienia się cały tłumik. W Polsce jest niestety niedostępny, trzeba ściągać.


  14. Witam,

    Nie mam typowego Sagu natomiast sztyca po schowaniu powoli się podnosi aż wyjdzie cała po około 20sec, natomiast jak jeżdżę siedząc powoli się chowa, w czym tkwi problem? Wczoraj odpowietrzyłem przewód i manetkę – Rock Shox Reverb Stealth B1
    Pozdrawiam


    1. Hej, przyczyn może być kilka:
      1. Jakiś problem z zaworem (przycinanie, nie odskakuje do końca).
      2. Problem z uszczelką oddzielającą dwie komory olejowe (olej przelewa się przez uszczelkę zamiast przez zawór).
      3. Zbyt mocne odpowietrzenie manetki (np. na spuszczonym ciśnieniu).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*