Wada fabryczna w sztycach KS Lev

W Polsce na dużą skale rozprowadzane były oemowe wersje sztycy Kind Shock Lev. Cena była nadzwyczaj atrakcyjna, jednak po już po kilku tygodniach pierwsze egzemplarze trafiły do serwisu – sztyce masowo zaczęły się zapowietrzać. Pierwsze objawy są mylące – wylewa się olej z tłumika do dolnej rury – co sugeruje problemy z uszczelką w głowicy lub niedokręconą głowicę. Większość serwisów (my też przy pierwszych sztukach) dostając taką sztyce po prostu robi serwis, wymienia uszczelki, wkręca głowice na loctite i tak zrobioną sztyce oddaje klientowi. Z początku wydaje się, że wszystko wraca do normy… ale po kilu tygodniach, część sztyc uległa ponownemu zapowietrzeniu. Gdy dostaliśmy taką sztyce na reklamacje od razu zaczęliśmy się jej dokładnie przyglądać i okazało się, że winna jest źle wykonana laga, która pęka w miejscu gdzie wchodzi prowadnica. Od tamtej pory zrobiliśmy już kilkanaście takich sztyc i wszystkie pochodziły z tej samej serii: 150706000 (edit: ostatnio pojawiły się też wadliwe sztyce z nowszej serii 1510280011)

Numer seryjny znajdziemy na ladze sztycy na wysokości prowadnic. Aby się do niego dostać musimy postępować wg. niżej opisanego manuala.

Krok 1.

Mechanizm linki skręcamy lekko w imadle i ręką odkręcamy dolną rurkę, kręcąc w lewo (w stronę przeciwną do wskazówek zegara).

Krok 2.

Odtłuszczamy shaft i skręcamy go w imadle za pomocą miękkich szczęk, dzięki czemu będziemy mogli odkręcić mechanizm od shafta. Wiele sztyc jest słabo przykręcona i miękkie szczęki nie są konieczne – wystarczy owinąć shaft np. dętką i w ten sposób złapać w imadle.

Krok 3.

Po ściągnięciu mechanizmu, łapiemy za górny korek (ten w którym jest uszczelka kurzowa) i odkręcamy go od dolnej rurki. Powinien odkręcić się bez problemu ręką, w razie konieczności użyj gumowej rękawiczki.

Krok 4.

Po odkręceniu nakrętki ściągamy dolną rurkę. Czasem łożysko stawia opór ze względu na wciśnięty od góry pierścień (srebrny element widoczny na poprzednim zdjęciu), jeżeli nie chce przejść to musimy albo go podważyć, albo stuknąć lekko shaftem o stół tak aby siłą wybić pierścień. Po zdjęciu dolnej rurki na wysokości prowadnic ukaże nam się numer seryjny.

Jeżeli numer się zgadza to niestety źle trafiłeś przy zakupie
Teraz masz dwie opcje
– Sztyca jest już uszkodzona (nastąpił wyciek oleju) – należy wymienić całą górną lagę z tłumikiem. Koszt nowej to ok. 200zł jednak nie jest obecnie dostępna bo wszystkie wykupiliśmy ;). Ma się pojawić w ciągu 2 miesięcy.



Zarysowanie u góry wgłębienia to miejsce gdzie sztyca zaczyna pękać.

– Sztyca nie jest uszkodzona (nie cieknie, może być już widać zarysowanie od strony prowadnic jak na zdjęciu) – W sztycy jest 6 wgłębień przeznaczonych na prowadnice, a prowadnic tylko 3. Aby zmniejszyć szanse na pęknięcie lagi każdą kolejną prowadnice przekładasz do następnego wgłębienia, tak aby wszystkie trzy przesunęły się o jedną w prawo/lewo. Po tym zabiegu sztyce smarujemy obficie smarem i składamy. Przy składaniu uważajmy szczególnie przy wkręcaniu mechanizmu w shaft – materiał jest bardzo kruchy, dokręcamy lekko, z wyczuciem!

Powodzenia!

4 przemyślenia nt. „Wada fabryczna w sztycach KS Lev


    1. Tak, w wersji z linką prowadzoną na zewnątrz ramy nigdy podobnego problemu nie widziałam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*