PEŁNA ROZBIÓRKA ROWERU – ZOBACZ CZEGO POTRZEBUJESZ!

Zakupiłeś nowy rower? A może chciałbyś odgruzować starą miłość z piwnicy? Jeżeli zdecydowałeś, że sam chcesz spróbować swoich sił w serwisie to musisz zaopatrzyć się w odpowiedni zestaw narzędzi. Tutaj znajdziesz spis wszystkich narzędzi, które są niezbędne do rozbiórki roweru, oraz kilku innych, które warto mieć*.

 

Pełen wykaz przydatnych kluczy:

  • Klucze imbusowe (2;2,5;3;4;5;6;8;10)
  • Klucze torx (t10, t15, t20, t25, t30, t40, t45, t50)
  • Klucze Płaskie i/lub klucz angielski
  • Wkrętaki płaskie i krzyżakowe (różne wielkości)
  • Młotki (zwykły i gumowy)
  • Ściągacz do korb (zależnie od producenta korb)
  • Klucz do suportu (zależnie od producenta suportu)
  • Obcinaczki do linek i pancerzy
  • Klucz do kasety
  • Bacik
  • Skuwacz do łańcucha
  • Łyżki do opon
  • Przyrząd do ustawienia zacisku hamulca*
  • klucz do szprych
  • przymiar do łańcucha*
  • Klej do gwintów*
  • Smar do łożysk

 

Podstawowe klucze

  • Klucze imbusowe (2;2,5;3;4;5;6;8;10) – potrzebne do odkręcenia większości rowerowych komponentów – korb, mostków, pedałów, zacisków, chwytów. Nic dodać nic ująć, są obowiązkowe w każdym warsztacie!
  • Klucze torx (t10, t15, t20, t25, t30, t40, t45, t50) – najczęściej torx’a spotykamy w tarczach hamulcowych, jeżeli nie masz tarcz przykręcanych na torxy to warto we własnym zakresie wymienić śruby na nowe, bo imbusowe łatwo się wyrabiają. Poza tym ten typ śrub zdarza się też w manetkach. Mimo, że same troxy nie wydają się zbyt przydatne to warto je mieć, ponieważ w przypadku objechania gniazda imbusowego pierwszym ratunkiem jest wbicie większego torx’a młotkiem. Dobrze nabity torx poradzi sobie z większością objechanych gniazd.
  • Klucze Płaskie oraz klucz angielski – wykorzystywane są do odkręcania zawieszenia, niektórych kół, pedałów, poza tym bywają przydatne również poza światem rowerowym :). Jeżeli chcesz mieć porządny zestaw możesz zamiast klucza angielskiego kupić klucz nastawny zaciskowy np. firmy knipex. Klucz działa podobnie jak anglik tyle, że zaciska się na odkręcanym elemencie zmniejszając szanse jego objechania. W serwisie mamy takich kilka i są niezastąpione!
  • Wkrętaki płaskie i krzyżakowe (różne wielkości) – służą do ustawiania przerzutek i przykręcania przeróżnych akcesoriów – lampek, błotników itp. Przydatne również przy ściąganiu bieżni z amortyzatora, czy do rozruszania sterów gdy łożysko się przyblokuje na sterówce i nie chce zejść. Poza tym w każdym domu warto je mieć, bo czym skręcisz to nowe łóżko z Ikei?
  • Młotki (zwykły i gumowy) – zwykły do prac bezkompromisowych, gumowy do delikatniejszych przypadków. Młotek mimo że sam w sobie nie jest narzędziem rowerowym to znajduje zastosowanie w wielu przypadkach np. przy zatartej korbie, zatartym łożyskom, zatartej sztycy, zablokowanych sterach itp.

 

Specjalistyczne klucze rowerowe

  • Ściągacz do korb (zależnie od producenta korb) – potrzebny do wszystkich korb na wciskany wielowpust (isis, mini isis, howitzer) lub kwadrat, niepotrzebny w korbach shimano hollowtech II (z wyjątkiem XTR’a).
  • Klucz do suportu (zależnie od producenta suportu) – jeżeli posiadasz suport wkręcany to musisz dobrać klucz do danego typu suportu. Inny klucz jest na miski zewnętrzne, inny przy miskach wewnętrznych, niektórzy producenci robią też autorskie klucze np. hope. We współczesnych rowerach częściej stosuje się już suport press-fit czyli wciskany.
  • Obcinaczki do linek i pancerzy – nie kupuj zwykłych obcinaczek, zainwestuj w te specjalnie dedykowane do pancerzy. Koszt nie jest duży (ok. 50-60zł), a niesamowicie ułatwiają przycinanie.
  • Klucz do kasety, bacik – zestaw do odkręcania kasety, 99% kaset odkręcanych jest tym samym kluczem. Inny jest przy kasetach campagolo i wolnobiegach,
  • Skuwacz do łańcucha – w tym przypadku również zainwestować w lepszy skuwacz z wymiennym pinem. Tanie są dobre na kilka razy ale dość szybko się łamią.
  • Łyżki do opon – wiele można na ten temat wyczytać ale u nas odpowiedź jest tylko jedna – Pedrosy. To najlepsze i najmocniejsze łyżki z którymi mieliśmy do czynienia i je będziemy wszystkim polecać.
  • Przyrząd do ustawienia zacisku hamulca – ciekawy patent ułatwiający i przyspieszający ustawienie hamulca tarczowego. Koszt ok. 25-40zł zależnie od producenta. Nie jest obowiązkowy ale potrafi ułatwić życie.
  • Klucz do szprych – nawet jeżeli nie zamierzasz zaplatać sam koła to klucz do szprych może się przydać. Niewielkie odchyły można bez problemu wyprostować samemu i warto tą umiejętność potrenować bo może się okazać niezbędna gdy 30km od domu skrzywimy koło.
  • Przymiar do łańcucha – przyrząd służący do sprawdzenia wyciągnięcia łańcucha. Dzięki sprawdzaniu wyciągnięcia nasza kaseta ma szansę pojeździć na 2-3 łańcuchach zamiast na jednym co znacząco zwiększa jej żywotność.

 

KLeje i smary

  • Klej do gwintów (klej anaerobowy) – coś się odkręca? Żaden problem – klej pomoże. Obowiązkowy przy śrubach tarcz oraz śrubach zacisku. Kupujemy tylko słabe kleje, mocniejsze wymagają podgrzewania przy odkręcaniu i mogą być za mocne dla mniejszych śrub.
  • Smar do łożysk – Można zadowolić się zwykłym tawotem/ŁT, ale im lepszy smar tym lepsze zabezpieczenie! Osobiście stosujemy dwa różne smary, jeden ekstremalnie lepki Nils Nilex, drugi mniej lepki Nils Atomic RH. Nilex ma to do siebie że żadna woda go nie rusza, ciężko go zmyć nawet przy użyciu detergentów i dlatego aplikowany jest wszędzie tam gdzie łożyska najczęściej się zacierają (stery, suport, zawieszenia, gwinty). Atomic jest łagodniejszy dlatego używamy go w miejscach gdzie zbyt lepki smar nie jest pożądany np. do smarowania piast, uszczelek.

 

Zaprezentowany zestaw powinien zapewnić rozkręcenie każdego roweru. Jeżeli masz jeszcze pomysł na inne przydatne narzędzia – napisz!

2 przemyślenia nt. „PEŁNA ROZBIÓRKA ROWERU – ZOBACZ CZEGO POTRZEBUJESZ!


  1. Dodałbym jeszcze do dokręcania wrażliwych gwintów – klucz dynamometryczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*